Poczta Pracownik UEK
Poczta dla pracownika UEK
Poni偶ej znajdziesz obszerny artyku艂 ze wskaz贸wkami jakiego klienta poczty wybra膰 oraz jak go skonfigurowa膰. U艂atwieniem do nawigacji b臋dzie poni偶szy spis tre艣ci artyku艂u – po prostu kliknij w interesuj膮cy Ci臋 temat.
Spis Tre艣ci
Informacje o poczcie dla Pracownik贸w UEK
Wprowadzenie
Poczta s艂u偶bowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dzia艂a na serwerach firmy Microsoft w oparciu o serwer Exchange Online.
Ka偶dy pracownik posiada konto poczty elektronicznej w domenie uek.krakow.pl o wielko艣ci skrzynki pocztowej 50GB.
Korzystanie z poczty mo偶liwe jest zar贸wno za pomoc膮 lokalnego klienta poczty (np. Outlook, Thunderbird, poczta Windows) jak r贸wnie偶 za pomoc膮 klienta sieci Web – Outlook Web App (OWA).
Parametry dla konfiguracji lokalnych klient贸w pocztowych:
- Nazwa u偶ytkownika: adres e-mail (np. kowalskj@uek.krakow.pl),
- nie mo偶na podawa膰 jako nazwy u偶ytkownika aliasu pocztowego w formacie imie.nazwisko@uek.krakow.pl (np. jan.kowalski@uek.krakow.pl)
Linki
Kr贸tka instrukcja korzystania z klienta pocztowego dost臋pnego przez przegl膮dark臋 internetow膮 – Outlook Web App (OWA) – znajduje si臋 pod adresem:
https://ci-pomoc.uek.krakow.pl/pl/pracownik/poczta-pl?start=1
Dodatkowo dost臋pna jest instrukcja na stronie:
https://support.microsoft.com/pl-pl/office/wprowadzenie-do-aplikacji-outlook-web-app-0062c7be-f8e3-486e-8b14-5c1f793ceefd
Instrukcja konfiguracji konta pocztowego na przyk艂adzie klienta pocztowego Outlook 365 znajduje si臋 pod adresem:
https://ci-pomoc.uek.krakow.pl/pl/pracownik/poczta-pl?start=3
Konfiguracja
Dane serwer贸w potrzebne do konfiguracji klienta pocztowego do obs艂ugi poczty pracowniczej UEK w us艂udze Microsoft 365:
Us艂uga IMAP:
- Nazwa serwera: outlook.office365.com
- Port: 993
- Metoda szyfrowania: TLS
Us艂uga SMTP:
- Nazwa serwera: smtp.office365.com
- Port: 587
- Metoda szyfrowania: STARTTLS
Problemy
Has艂o do konta pocztowego jest synchronizowane z has艂em do Uczelnianego Konta Studenckiego – UKS (wi臋cej informacji na stronach Centrum Informatyki. Przed pierwszym zalogowaniem si臋 do konta pocztowego nale偶y ustawi膰 has艂o do konta, poprzez zmian臋 has艂a do konta UKS. Nale偶y to zrobi膰 w aplikacji do zarz膮dzania kontem UKS pod adresem: studenci.uek.krakow.pl. Zmiana has艂a do konta UKS skutkuje r贸wnie偶 zmian膮 has艂a do konta pocztowego studenta/doktoranta.
W przypadku problem贸w ze zmian膮 lub resetem has艂a prosz臋 zg艂osi膰 si臋 osobi艣cie z legitymacj膮 studenck膮 do Centrum Informatyki (parter, Pawilon A).
Wszelkie problemy z kontem studenckim nale偶y zg艂asza膰 osobi艣cie do administrator贸w serwer贸w w Centrum Informatyki:
- Pawilon A, pok贸j 119, lub drog膮 mailow膮
- adres: admin@uek.krakow.pl.
Klient poczty OWA czyli przez przegl膮dark臋
Dost臋p do klienta OWA mo偶liwy jest z kompatybilnej przegl膮darki internetowej z dowolnego komputera, laptopa czy urz膮dzenia mobilnego z dost臋pem do sieci Internet.
Instrukcja do aplikacji Outlook Web App udost臋pniona przez firm臋 Microsoft dost臋pna jest pod adresem: https://support.microsoft.com/pl-pl/office/wprowadzenie-do-aplikacji-outlook-web-app-0062c7be-f8e3-486e-8b14-5c1f793ceefd
Aby zalogowa膰 si臋 do s艂u偶bowej poczty nale偶y w przegl膮darce internetowej wpisa膰 adres: https://www.outlook.com/uek.krakow.pl, poda膰 adres s艂u偶bowy adres e-mail (kr贸tki login plus @uek.krakow.pl) oraz has艂o do konta.
Po klikni臋ciu na przycisk „Dalej” przechodzimy do formularza logowania z monitem o has艂o do konta.
Po wprowadzeniu swojego has艂a do s艂u偶bowego konta pocztowego klikamy przycisk „Zaloguj„.
Je偶eli nie pami臋tamy swojego has艂a, mo偶emy klikn膮膰 na link „Nie pami臋tam has艂a” i zresetowa膰 swoje has艂o post臋puj膮c zgodnie z instrukcjami wy艣wietlanymi na ekranie.
Warunkiem koniecznym umo偶liwiaj膮cym samodzielny reset has艂a, jest podanie prywatnego adresu email na stronie https://pracownik.uek.krakow.pl
Procedura samodzielnego resetu has艂a jest opisana na stronie: https://ci-pomoc.uek.krakow.pl/pl/pracownik/office365-prac-pl?start=2
Po poprawnym zalogowaniu otwiera si臋 g艂贸wne okno aplikacji Outlook Web App.
G艂贸wne okno aplikacji pocztowej OWA jest podzielona na kilka sekcji:
- Od lewej znajduje si臋 pasek aplikacji, gdzie s膮 umieszczone skr贸ty do: poczty, kalendarza, kontakt贸w, plik贸w z za艂膮cznik贸w wiadomo艣ci, aplikacji „ToDo”, „Word”, „Excel”.
- Nast臋pnie u g贸ry ekranu znajduje si臋 przycisk umo偶liwiaj膮cy utworzenie nowej wiadomo艣ci „Nowa wiadomo艣膰„.
- Poni偶ej wy艣wietlana jest lista element贸w ulubionych, folder贸w pocztowych oraz zdefiniowanych grup odbiorc贸w.
- Na prawo od sekcji folder贸w umieszczona jest lista wiadomo艣ci w bie偶膮cym folderze.
- Ostatni膮 zaznaczon膮 sekcj膮 jest sekcja odczytu wiadomo艣ci, gdzie wy艣wietlana jest tre艣膰 aktualnie wybranej wiadomo艣ci. W tym oknie dost臋pne s膮 r贸wnie偶 przyciski umo偶liwiaj膮ce odpowiadanie lub przesy艂anie dalej aktualnie wybranej wiadomo艣ci.
Tworzenie i wysy艂anie wiadomo艣ci
W celu utworzenia i wys艂ania nowej wiadomo艣ci klikamy na przycisk w lewym g贸rnym rogu „Nowa wiadomo艣膰„
Po klikni臋ciu uruchomi na si臋 formularz do tworzenia i wysy艂ania wiadomo艣膰.
W polu „Do” wpisujemy adresata wiadomo艣ci (adres email, imi臋, nazwisko). Przy wpisywaniu adresata jego dane b臋d膮 si臋 wy艣wietla艂y z Globalnej listy adresowej lub w艂asnych kontakt贸w, je偶eli dany adresat si臋 tam znajduje.
Je偶eli chcemy wys艂a膰 r贸wnie偶 kopi臋 ukryt膮 do innych adresat贸w wype艂niamy analogicznie pole „DW„.
Nast臋pnie wpisujemy temat wiadomo艣ci, pole „Dodaj temat„, tre艣膰 wiadomo艣ci, kt贸r膮 mo偶emy formatowa膰 przy pomocy narz臋dzi dost臋pnych na dolnym pasku formularza.
Na dolnym pasku narz臋dzi mamy r贸wnie偶 przyciski umo偶liwiaj膮ce do艂膮czanie za艂膮cznik贸w, obrazk贸w czy wstawianie emocji. Za艂膮czniki mo偶emy dodawa膰 z lokalnego komputera lub z lokalizacji na dysku OneDrive.
Wiadomo艣膰 mo偶emy wys艂a膰 u偶ywaj膮c przycisku „Wy艣lij” w lewym g贸rnym rogu formularza lub w jego dolnej cz臋艣ci. Mo偶emy r贸wnie偶 zleci膰 wys艂anie wiadomo艣膰 w p贸藕niejszym, okre艣lonym czasie rozwijaj膮c strza艂k膮 opcje na przycisku „Wy艣lij” w dolnej cz臋艣ci formularza.
Konfiguracja lokalnego programu pocztowego na przyk艂adzie programu Microsoft Outlook 365 przy u偶yciu protoko艂u EXCHANGE (MAPI).
Uruchamiamy program Outlook 365.
Wybieramy „Plik„, a nast臋pnie „Dodaj konto„.
Wpisujemy uczelniany adres email, konta kt贸rego chcemy doda膰 i klikamy „Po艂膮cz„.
Je偶eli do tej pory nie mieli艣my wprowadzonego konta poczty na komputerze pokazuje si臋 monit o wprowadzenie has艂a do konta w us艂udze Office 365.
Podajemy has艂o do konta i klikamy „Zaloguj„.
Nast臋pny ekran pozwala na wybranie opcji umo偶liwiaj膮cej rejestracj臋 i zarz膮dzanie urz膮dzeniem przez organizacj臋 oraz mo偶liwo艣膰 zapami臋tania konta i po艣wiadcze艅.
Je偶eli nie chcemy zezwala膰 na rejestracj臋 i zarz膮dzanie lokalnym urz膮dzeniem odznaczamy opcj臋 „Zezwalaj mojej organizacji na zarz膮dzanie moim urz膮dzeniem„.
W przypadku kiedy nie chcemy zapami臋tywa膰 konta oraz po艣wiadcze艅, a jedynie u偶y膰 ich w programie Outlook wybieramy opcj臋 „Nie, zaloguj tylko do tej aplikacji„, w przeciwnym razie klikamy przycisk „OK„.
Je偶eli operacja dodawania konta przebiegnie pomy艣lnie uka偶e si臋 poni偶szy komunikat. Klikamy przycisk „Gotowe„.
Na nast臋pnym ekranie mamy mo偶liwo艣膰 dodania kolejnego konta pocztowego do programu Outlook zako艅czenie operacji dodawania konta poprzez klikni臋cie przycisku „Gotowe„.
Po za艂adowaniu konfiguracji konta oraz listy folder贸w nasze nowo skonfigurowane konto poka偶e si臋 na li艣cie folder贸w z lewej strony g艂贸wnego okna programu Outlook.
Konfiguracja lokalnego programu pocztowego na przyk艂adzie programu Microsoft Outlook 365 przy u偶yciu protoko艂u IMAP.
Uruchamiamy program Outlook 365.
Wybieramy „Plik„, a nast臋pnie „Dodaj konto„.
Wpisujemy uczelniany adres email, konta kt贸rego chcemy doda膰, rozwijamy „Opcje zaawansowane„, zaznaczamy checkbox „Pozw贸l mi r臋cznie skonfigurowa膰 moje konto” i klikamy „Po艂膮cz”.
Na nast臋pnym ekranie klikamy ikon臋 „IMAP”.
Nast臋pnie klikamy na ikon臋 „IMAP„.
W ustawieniach konta IMAP wype艂niamy wszystkie pola jak na poni偶szym obrazie.
Poczta wychodz膮ca:
- Serwer: outlook.office365.com
- Port: 993
- Metoda szyfrowania: SSL/TLS
- Wymagaj logowania przy u偶yciu bezpiecznego uwierzytelniania has艂a
Poczta wychodz膮ca:
- Serwer: smtp.office365.com
- Port: 587
- Metoda szyfrowania: STARTTLS
- Wymagaj logowania przy u偶yciu bezpiecznego uwierzytelniania has艂a
Podajemy has艂o do konta i klikamy „Po艂膮cz„.
Na nast臋pnym ekranie mamy mo偶liwo艣膰 dodania kolejnego konta pocztowego do programu Outlook oraz zako艅czenia operacji dodawania konta poprzez klikni臋cie przycisku „Gotowe„.
Po za艂adowaniu konfiguracji konta oraz listy folder贸w nasze nowo skonfigurowane konto poka偶e si臋 na li艣cie folder贸w z lewej strony g艂贸wnego okna programu Outlook.
Konta nieimienne (skrzynki udost臋pnione)
Konta pocztowe nieimienne (konta jednostek organizacyjnych, konta funkcyjne, konferencji itp.) s膮 zak艂adane w us艂udze Office 365 jako udost臋pnione skrzynki pocztowe (SharedMailBox).
Aby m贸c obs艂ugiwa膰 tak膮 skrzynk臋, przegl膮da膰 oraz zarz膮dza膰 wiadomo艣ciami, wysy艂a膰 wiadomo艣ci, nale偶y posiada膰 odpowiednie uprawnienia nadawane przez administratora. Uprawnienia s膮 nadawane dla s艂u偶bowych, imiennych kont pocztowych. Jedn膮 skrzynk臋 udost臋pnion膮 mo偶e obs艂ugiwa膰 wiele os贸b w ramach posiadanych uprawnie艅.
Brak kont nieimiennych, brak uprawnie艅 lub ich niew艂a艣ciwe nadanie, nale偶y zg艂asza膰 na adres email: office365@uek.krakow.pl, podaj膮c opr贸cz opisu problemu adres e-mail skrzynki, kt贸rej problem dotyczy.
Posiadaj膮c odpowiednie uprawnienia, przypisane do swojego uczelnianego konta pocztowego, mo偶emy zalogowa膰 si臋 na skrzynk臋 udost臋pnion膮 poprzez link:
Logowanie do skrzynki udost臋pnionej odbywa si臋 zawsze przy wykorzystaniu danych do logowania konta, kt贸re te uprawnienia posiada.
Na przyk艂ad kiedy konto kowalskj@uek.krakow.pl posiada nadane uprawnienia do obs艂ugi skrzynki pocztowej o adresie email: organizacja@uek.krakow.pl, u偶ytkownik mo偶e zalogowa膰 si臋 na to konto poprzez link: https://outlook.office365.com/mail/organizacja@uek.krakow.pl. Kiedy wy艣wietli si臋 monit o zalogowanie si臋 do konta, nale偶y wpisa膰 w polu „Adres e-mail” adres kowalskj@uek.krakow.pl i nast臋pnie has艂o do tego konta.
Innym sposobem korzystania ze skrzynki udost臋pnionej jest dodanie jej do swojego konta (posiadaj膮c odpowiednie uprawnienia) do aplikacji WWW Outlook Web App.
W tym celu logujemy si臋 na swoje konto uczelniane na stronie https://outlook.office365.com/uek.krakow.pl, nast臋pnie klikamy, prawym przyciskiem myszy, na „Foldery” i wybieramy „Dodaj folder udost臋pniony„.
Nast臋pnie wpisujemy adres email lub nazw臋 skrzynki udost臋pnionej (konta nieimiennego), kt贸re dodajemy do aplikacji OWA.
Po wpisaniu poprawnego adresu email klikamy przycisk „Dodaj„.
Je偶eli podali艣my poprawne dane w poprzednim kroku oraz posiadamy uprawnienia do dodawanej skrzynki udost臋pnionej, na li艣cie folder贸w poka偶e na si臋 dodatkowe kont z nazw膮 dodawanego w艂a艣nie konta.
Aby m贸c wysy艂a膰 wiadomo艣膰 z adresu udost臋pnionej skrzynki, nale偶y klikn膮膰 „Nowa wiadomo艣膰„, na g贸rnym pasku klikamy na przycisk „…” i wybieramy opcj臋 „Poka偶 pole Od„.
Na formularzu wiadomo艣ci poka偶e nam si臋 pole „Od” gdzie mo偶emy wpisa膰 adres emaiil z kt贸rego chcemy wysy艂a膰 wiadomo艣膰 (w tym przypadku adres email dodanej skrzynki udost臋pnionej).
Pole „Od” mo偶emy w艂膮czy膰 na sta艂e wybieraj膮c opcj臋 programu Outlook Web App z g贸rnego panelu przycisk k贸艂ka z臋batego, a nast臋pnie „Wy艣wietl wszystkie ustawienia programu Outlook„.
Nast臋pnie wybieramy „Poczta” -> „Redagowanie i odpowiadanie„. W wy艣wietlonym oknie zaznaczamy opcj臋 „Zawsze pokazuj pole Od„.
mo偶emy ci pom贸c
Zapraszamy do wsp贸艂pracy
Mamy ogromne do艣wiadczenie w sprawach dotycz膮cych IT. Skorzystaj z niego – serdecznie zapraszamy!
kontakt do csi uek
Zg艂oszenia problem贸w lub usterek
Mo偶esz napisa膰 do nas lub zadzwoni膰. Obs艂ugujemy nowoczesne kana艂y komunikacyjne
napisz do nas
zadzwo艅 do nas
Adres
UEK – CSI
Krak贸w, Rakowicka 27